Browsing NTNU Open by Author "Lervold, Kathrine"
Now showing items 1-5 of 5
-
Elever med ADHD i skolen
Gullien, Marianne Sofie (Master thesis, 2023)Denne forskningsstudien omhandler elever med ADHD i skolen, og fokuserer på hvilke opplevelser disse elevene har av inkludering og mestring i skolehverdagen. I Norge antar man at 3-5% av barn og unge under 18 år har ADHD. ... -
En kvalitativ casestudie om inkluderende klassefellesskap for elever med ASF og andre særskilte behov
Ljøkjell, Ingeborg (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan klassefellesskapet kan tilrettelegges for høyt fungerende elever med autismespekterforstyrrelser (ASF). Hensikten er å undersøke hvordan spesialpedagogiske tilnærminger i ordinær ... -
Man kan ikke si at spesialundervisning skal være enten i eller utenfor klasserommet hvis det ikke passer eleven
Bellika, Hanne Handnes (Master thesis, 2023)Denne studien har til hensikt å undersøke hva som påvirker lærere når en skal organisere og gjennomføre spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD. Formålet med studien var å få en dypere forståelse for ... -
Masteroppgave i spesialpedagogikk En kvalitativ intervjustudie av læreres opplevelse og erfaringer med forebyggende arbeid i møte med elever som viser utagerende atferd
Slotvik, Ingrid Moen (Master thesis, 2022)Formålet med dette masterstudiet har vært å undersøke nærmere temaet utagerende atferd. Problemstillingen har vært: «Hvordan opplever lærere å arbeide forebyggende i møte med elever som viser utagerende atferd»? Fokuset ... -
Stigmatisering, inkludering og sosial status
Lervold, Kathrine (Master thesis, 2019)I Norge har det de siste årene pågått en debatt om spesialundervisningen fungerer som tiltenkt i praksis. Et tema som stadig er kilde til diskusjon er forståelsen av at alle elever skal oppleve skolen som inkluderende ...